Wednesday 9 April 2008

عامل الناس كما تحب ان يعاملوك


عامل الناس كما تحب ان يعاملوك


كلمة كلنا سمعنا عنها

لكن يا ترى كلنا بنفذها؟؟

لية كل واحد بيحب يدخل فى حياة الناس التانية ؟؟

لية كل واحد مبيفكرش ان اللى بيدخل فى حياتهم دول بيضايقوا ؟؟

زى ما نفس الشخص هيضايق جدا لو حد ادخل فى خصوصياتة

بجد حاجة غريبة

انا ماشى فى حياتى بالمبداء دة

انا الحمد لله علشان كدة كل الناس بتحبنى

ودى نعمة من ربنا بحمده عليها واشكر فضلة

بس شكلى كنت ماشى غلط

شكلى لازم اعامل الناس كما يعاملونى

يعنى لو واحد بيخونى

لية مخنوش زى ماهو عمل ؟؟

لو واحد غدر بيا

لية مغدرش بية انا كمان ؟؟

بس للاسف مش طبيعتى

على فكرة انا مبحبش الحزن ابدا

وان شاء الله البلوج دة ميكونش علية حزن ابدا

بس عاوز حد بقى يجاوب عليا

انا صح ولا غلط

يعنى اعامل الناس زى مانا عاوزهم يعاملونى ؟؟

ول اعاملهم زى ما هما بيعاملونى ؟؟

بجد انا بروبارارى كونسى فا (محدش هيفهم طبعا)

بس انا فاهم

مستنى اى حد يرد عليا بس ويقولى اعمل اية ؟؟

تحياتى ليكم

الشبح


12 comments:

Comandor said...

سلامو عليكو
مبروك البلوج يا عمر...
ان شاء الله تملاه بمواضيعك الهائله وبروحك الجميله...


بالنسبه لموضوعك يا عمر ..
عامل الناس زي ما انت عايزهم يعاملوك
واتعامل بمبادئك واخلاقك مش بمبادئهم هما واخلاقهم هما...

وانت طول عمرك كبير فخليك في المنزله دي
واوعي تنزل او تتنازل عنها

ده كلام مختصر بس لعل وعسي انه يفيدك يا ابوحميد....

ومبروك البلوج يا حج:)

ahmedsaeed said...

بص يا عمر فى ناس تعاملهم باحترام يفتكروك خايف منهم وفى ناس تعاملهم جامد يقولوا عليك معندكش دم
اللى انا وصلتله يا ابو عمر ان لازم مديش حد فرصة انه يغلط معايا
وعموما اللى غلط وبينافقنى هعامله زى ما هو بيعاملنى وهنافقه
هى دى دنيتنا ودول اللى احنا عايشين معاهم واهم حاجة انك متسيبش حقك ابدا
على العموم يا عمر نستنى اباركلك على البلوج معلش
وعلى فكرة انا فاهم الكلام اللى انت قلته
وسيبك من اى كونسى ولا ايه؟؟؟

ahmedomar said...

الجرايحى باشا

منور البلوج وانت اول واحد رد عليا

ميرسى على مجاملتك الحلوة دى

طب ماهو انا طول عمرى ماشى كدة يابو حميد

وعلى فكرة خانونى كتير ومحدش يعرف ولسة بعاملهم زى مانا عاوزهم يعاملونى بس بردة بيعاملونى بنفس الطريقة

انا مكنش قصدى من الموضوع انى اعمل كدة بس زهقت من اللى بيحصل

الله يخليك يابو حميد انا ولا كبير ولا حاجة
دة انا لسة صغيووووووور

ههههههههههههههههههههههههههه

شكرا يا حمادة على ردك

وابو سعيد باشا
طبعا دخلت فى الموضوع على طول

كلامك قريب جدا فى الدنيا دى

بس انا للاسف واحد عايش فى ياام زمان

واكيد فى مرة هتيجى واعامل الناس زى ماعاوزهم يعاملونى وهالاقيهم بيعاملونى بالمثل

وميرسى ياباشا على ردك

وطبعا انا عارف انك واحد من اللى هيفهموا اللى انا كاتبة دة

ههههههههههههههههههههههههههه

Kun abomesalm said...

اولا مبروك البلوج الجديد

وبالنسبة لموضوعك ياعمر انا عن نفسى بعامل الناس كلها معاملة واحدة اللى بيحبنى واللى بحس انه مبيحبنيش فمغيرش فى المعاملة العادية انا متمسك بتقاليد معينة نااااس كتير تفتكر ان ده سذاجة او كده...
فبنصحك خليك على فطرتك خليك انت الاحسن حتى لو حد ععاملك وحش او ضايقك خليك انت بنفس معاملتك العادية..
ده وجهة نظرى يمكن تكون صح او غلط
وبيتهايالى هى الاقرب لدينا اللى بيحثنادايماالمعاملة الطيبة وحسن الخلق حتى لو كان اللى قدامنا ميستهلش..

احمد مسلم

بنت من زحل A girl from Saturn said...

عمور الامور
مبروك البلوج يا جميل
وإن شاء الله يكون بلوج مية مية وكله احداث سعيدة
بالنسبة بقى للموضوع اللى انت طرحته
انا رأيى تعامل الناس زى ما عايزهم يعاملوك حتى لو هم مش كويسين تكون انت احسن منهم
يعنى فى ناس مثلا مش بيحبوك او مش بيستريحوا معاك عاملهم عادى صباح الخير يا جارى انت فى حالك وانا فى حالك
بس بالنسبة لموضوع الخيانة ده انا بامانة ما اقدرش اسامح فيه واستحالة اكلم حد خانى واكتر من مرة كمان عادى كده
انت عامل الناس بحب واحترام واكيد لازم تلاقى اللى بيبادلك نفس الحب والإحترام
وما تشتغلش بالك بالناس الوحشة دى احنا مش منهم
سيبك سيبك
سلام يا جميل

ahmedomar said...

مسلم حبيبى

منور والله

وانا فعلا مقتنع بكل اللى انت قلتة



نور منورة والله

وفعلا عندك حق فى معظم كلامك

شكرا ليكم على المتابعة

HuSsIeN said...

مبروك البلوج يا ابو حميد

واول موضوع فيه جميييييييييل جدا


سلام يا عفريت


HUSSIEN

live free or die hard said...

سامو عليكم
يا مواضيعك الجامده يا أبو عمر يا غالي
بصراحة يا عمر انا مش معاك في رأيك "اعامل الناس زى مانا عاوزهم يعاملونى ؟؟" ولا معاك في الرأي التاني

بالنسبة لرأيي "عامل الناس كما يحبوا ان يعاملو" لان مش كل الناس زي شخصيتك فلازم تسألهم هم عايزنك تعاملهم أزاي أنا عارف انك هتقول علي مجنون و هتقول في بالك "يعني انا هلف علي واحد واحد أسأله عايزني أعامله أزاي؟!"
الشرقاوي

marmar said...

مبروك يا عمر البلوج مع انها جت متاخرة بس اكيد هتعذرنى لان الجهاز كان خربان وامتحانات الميد تيرم والهنا اللى انت عارفه بقى

وعن رايى فالموضوع بقى بص عامل الناس كلها فى الاول حلو وزى ما تحب انهم يعاملوك بس لو لقيتهم مش احترموا دة يبقى تعاملهم زى ما هما بيعاملوك

بس متعملش زى ما الشرقاوى بيقولك وتلف على واحد واحد كده رجلك توجعك من كتر اللف
(ايموشن واحد بيطلع لسانه)

مرمر

ahmedomar said...

ميرسى يا حسين باشا

والله البلوج نور بيك

ahmedomar said...

منور يا شرقاوى بيه

والله يا شرقاوى انا كدة ةهتعب اوى علشان هلف كتير اوووى

بس بردة دة رايك ولازم نحترمة

ahmedomar said...

منورة يا مرمر البلوج

وطبعا عارف الظروف اللى كنا فيها والهبل اللى اسمة الامتحانات

ومشكورة على رايك دة يا مروة

تحياتى